۰

تماس با پشتیبانی:
09120249135

دژنکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

می خواهید بدانید دژنکتور چیست؟ چه ویژگی هایی دارد و انواع مختلف آن کدام است؟ این وسیله یک تجهیز الکتریکی است که برای قطع و وصل کردن جریان در مدار ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تجهیزات را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند، برخی از آن ها با استفاده از روغن و بعضی نمونه ها بدون روغن کار می کنند. برای شناخت بیش تر این کلید ها کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دژنکتور چیست؟

اگر بخواهید بدانید دژنکتور چیست؟ باید بگوییم که این محصول در حقیقت یک کلید می باشد که نقش قطع کننده در مدار های قدرت را بر عهده دارد. در حالت کلی کلید های قدرت را در دو دسته مختلف تقسیم بندی می کنند که برخی از آن ها قابل قطع زیر بار و بعضی دیگر غیر قابل قطع زیر بار می باشند. نمونه های قابل قطع در حقیقت همین کلید های قدرتی هستند که موضوع بحث ما می باشند. این کلید علاوه بر قطع و وصل کردن مدار، در شرایطی که اتصالی رخ دهد نیز وارد عمل شده و از شبکه محافظت می کند. این کلید ها به گونه ای طراحی شده اند که در شرایطی مدار تحت بار است نیز می توانند مدار را قطع کنند.

بیشتر بخوانید : مقره تابلویی چیست

این محصولات همچنین می توانند پارامتر های مختلف از یک خط الکتریکی را کنترل کنند. فرمان عملکرد این کلید ها از طریق رله ها صادر شده و در مدار به اجرا در می آید. در حالت کلی معمولا بعد از قطع کنتاکت های فشار قوی نیز جریان به طور کامل به صفر نمی رسد و این کلید ها به خوبی این مشکل را بر طرف می کنند.

نحوه عملکرد دژنکتور

برای این که به طور دقیق تر متوجه شوید، دژنکتور چیست؟ بهتر است که با نحوه عملکرد آن بیش تر آشنا شویم. این کلید ها باید ب گونه ای طراحی شوند که عمل قطع و یا وصل را انجام داده و به حالت اولیه خود بازگردند. از این رو در آن ها فنر هایی قرار داده اند که هر فنر به شفت متحرکی متصل می باشد. فنری که وظیفه وصل کردن جریان را بر عهده دارد، به صورت دستی و یا موتوری شارژ می شود. فنر قطع در این کلید ها نیز به وسیله انرژي که از طریق فنر وصل آزاد می شود شارژ می گردد.

در حالت کلی این کلید ها انرژي لازم برای قطع و وصل کردن مدار را از مکانیزم شارژ‌فنری به دست می آورند. این مکانیزم نصب بسیار ساده ای دارد، ارزان قیمت می باشد و بسیار قابل اطمینان می باشد. علاوه بر آن سرویس و نگهداری از آن نیز بسیار ساده و کم هزینه می باشد. 

نحوه عملکرد دژنکتور

انواع دژنکتور بر اساس محفظه قطع

برای این که بدانید انواع دژنکتور چیست؟ بهتر است بگوییم که این دستگاه را بر اساس محفظه قطع آرک به دسته های مختلفی تبدیل می کنند که عبارتند از:

  • دژنکتور با محفظه قطع آبی

این نمونه از دژنکتور ها بسیار قدیمی هستند وامروزه تولید نمی شوند.

  • دژنکتور با محفظه قطع روغنی

این نوع کلید ها از یک محفظه فولادی ساخته شده است که پر از روغن است. این وسیله دارای فنر بسیار قوی برای قطع و وصل کردن جریان است و روغن بیش تر به عنوان یک عایق در مدار حاضر می شود. بزرگ ترین حسن این کلید قابل رویت بودن آن است و عیب اصلی آن زمانی بروز می کند که می خواهند روغن درون محفظه را تخلیه کنند. در این زمان احتمال بروز خطر آتش سوزی بسیار زیاد می باشد.

  • دژنکتور با محفظه قطع بادی

سیستم این کلید به گونه ای است که با دمیدن هوای خنک بین کنتاکت ها از بروز جرقه جلوگیری کرده و بیش تر برای سرویس های داخلی در میدان های فشار متوسط و و بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

  • دژنکتور با محفظه قطع گازی

این مدار شکن ها با استفاده از گاز هایی مانند هگزا فلوراید گوگرد پر شده اند. این محصولات که نگهداری بسیار ساده ای دارند و سر و صدای کمی ایجاد می کنند در اکثر مکان های مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه در اکثر پست های ۶۳ کیلووات به بالا از این نوع کلید ها استفاده می کنند و دارای جریان های نامی ۴ کیلو آمپر تا ۴۰ کیلو آمپر می باشند. از طرفی این نوع کلید ها به کمپرسور نیازی نداشته و به دلیل عدم حضور روغن در آن ها احتمال آتش سوزی نیز بسیار کاهش می یابد.

  • دژنکتور با محفظه قطع پر شده از خلاء

در این نوع کلید کنتاکت ها در محفظه خلاء قرار می گیرند، همچنین این محصولات کاملا بدون صدا بوده و آب بندی شده اند. معمولا از این تجهیز در مدار هایی با ولتاژ متوسط و بالا و در مکان های پر رفت و آمدی مانند مترو، راه آهن و کارخانه ها استفاده می کنند.

  • دژنکتور با محفظه قطع کم روغن

این تجهیز که با نام کلید های نیمه روغنی نیز شناخته می شود دارای مکانیزم متفاوت تری نسبت به بقیه نمونه ها دارد. در این نوع کلید از روغن به عنوان عایق استفاده نمی کنند و بیش تر برای خنک کردن قوس الکتریکی آن را به کار می گیرند. محفظه جرقه این تجهیز بسیار کوچک بوده و در نتیجه با ایجاد آرک، کلید به سرعت می تواند آن را خاموش کند.

انواع دژنکتور بر اساس محفظه قطع

فاکتور های مهم در انتخاب دژنکتور

حال که متوجه شدید، دژنکتور چیست؟ بهتر است که با فاکتور های مهم در هنگام انتخاب این محصول توجه کنید. در زمان خرید و استفاده از این قطعه باید به نکات مهمی دقت کنید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • ولتاژ نامی: ولتاژ مجاز جهت کارکرد نرمال مدار
  • حداکثر ولتاژ نامی: حداکثر ولتاژ مجاز جهت کارکرد نرمال مدار
  • فرکانس نامی: فرکانس مجاز جهت کارکرد نرمال مدار
  • جریان نامی: جریان مجاز جهت کارکرد نرمال مدار
  • مقدار قطع جریان اتصال کوتاه
  • مقدار وصل جریان اتصال کوتاه
  • سطح عایقی
  • مقدار ولتاژ گذرا: مقدار ولتاژي که بعد از قطع کنتاکت ها و قبل از رسیدن به مقدار نامی آن ها مشخص می شود.
  • ترتیب زمانی قطع و وصل
  • مدت زمان قطع
  • مدت زمان وصل

در هنگام انتخاب این تجهیز علاوه بر موارد بالا باید فاکتور های دیگری نیز در نظر گرفته شوند. یکی از این فاکتور ها لوازم جانبی آن هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • استراکچر
  • مقره
  • ترمینال های فشار قوی
  • وسیله اندازه گیری فشار گاز
  • تابلو کنترل
  • پایه های نگهدارنده

کلام آخر

در این مقاله به سوال دژنکتور چیست؟ پاسخ دادیم و به شما گفتیم که این نوع کلید ها را در انواع مختلفی تولید می کنند. هر یک از این کلید ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و به گونه خاصی سبب قطع و وصل شدن جریان می شوند. اما در همه آن ها از مکانیزم شارژ فنری استفاده می شود تا به راحتی کلید بتواند جریان را قطع و وصل کرده و سریعا به حالت اولیه خود بازگردد. از این که تا پایان کنار ما بودید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول برای دژنکتور چیست؟

  1. مهم ترین مزایای دژنکتور های گازی را بنویسید؟

این محصول با گاز هایی پر می شود که نسبت به هوا آرام تر است و کاملا بدون رنگ و بو می باشد. در دما های بالا خاصیت خود را از دست نمی دهد و کاملا ضد اشتعال است.

  1. استفاده از کلید با محفظه قطع بادی چه مزایایی دارد؟

این نوع تجهیزات سرعت عملکرد بسیار بالایی داشته و نگهداری از آن ساده می باشد. این محصول که دارای اندازه های استاندارد و مناسبی می باشد، برای استفاده کاملا مناسب بوده و به راحتی می توان آن را تعویض کرد.

  1. دژنکتور ها چه تفاوتی با کلید مینیاتوری دارند؟

این محصولات عملکردی بسیار مشابه با یکدیگر دارند با این تفاوت که کلید های مینیاتوری برای مدار هایی با جریان های کم مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که دزنکتور ها بیش تر برای جریان های متوسط و زیاد به کار گرفته می شوند.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید