۰

تماس با پشتیبانی:
09120249135

ترانس جریان چیست؟

سوالی که ذهن اغلب کاربران را به خود درگیر می کند، این مورد است که ترانس جریان چیست در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بالا بودن ولتاژ در شبکه های انتقال نیرو، سبب نمونه برداری از جریان می شود. یکی از انواع تجهیزات الکتریکی که برای نمونه برداری جریان از قسمت های مختلف شبکه به کار می رود، ترانس جریان است. لازم به ذکر است که ترانس جریان، CT نیز نام دارد و شامل انواع مختلفی می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کاملتری در این زمینه کسب نمایید.

منظور از ترانس جریان چیست؟

در پاسخ به این سوال که ترانس جریان چیست؟ بایستی بگوییم که معمولا از ترانس برای تبدیل جریان بالا به پایین و ایزوله کردن شبکه های قوی استفاده می شود. از آنجایی که شبکه های انتقال نیرو از جریان بسیار بالایی برخوردار هستند، ترانس میتواند عملکرد خوبی در پایین آوردن جریان بالا داشته باشد. همچنین نحوه قرارگیری ترانس جریان یا CT در مدار فشار قوی به شکل سری است. لازم به ذکر است که تجهیز مذکور نوعی مکمل آمپرمتر نیز به شمار می رود و با استفاده از آنها به اندازه گیری جریان تابلو برق صنعتی اقدام می کنند. در واقع وظیفه ترانس در صنعت برق، حفاظت و اندازه گیری سیستم قدرت ایزوله است. کنتاکتور هم مانند ترانس جریان در مدار ها کاربرد دارد که کنتاکتور ال اس کره جزو بهترین برند های کنتاکتور می باشد.

 

ترانس جریان چه کاربردی دارد

همانطور که در اینکه ترانس جریان چیست اشاره کردیم، این تجهیز برای حفاظت از شبکه و اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل خروجی آن به دستگاه های اندازه گیری مانند آمپرمتر اتصال می یابد. همچنین ترانس های جریانی که هسته اندازه گیری دارند، باید دارای حدود جریان نامی و عادی شبکه دقیقی باشند.

ترانس جریان چه کاربردی دارد

انواع ترانس جریان

پس از پاسخ به پرسش ترانس جریان چیست؟ نوبت به معرفی انواع این تجهیز می رسد. ترانس جریان شامل انواع مختلفی می شود که هر یک، کاربردهای مختص به خود را دارند. در ادامه چند مورد از انواع ترانس جریان را معرفی میکنیم.

 

  • ترانس ابزار دقیق

در توضیح اینکه ترانس جریان چیست و چه انواعی دارد، میتوان ترانس ابزار دقیق یا ترانس اندازه گیری را عنوان کرد. کاربرد رایج این ترانس ها در اندازه گیری ولتاژ جریان است. معمولا در تاسیسات الکتریکی برای اندازه گیری ولتاژهای بیشتر از ۷۵۰ کیلو ولت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در برخی موارد، دارای کاربرد حفاظتی نیز می باشد. ترانس ابزار دقیق شامل دو هسته و متشکل از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه است.

 

  • ترانس جریان حفاظتی

همانطور که از نام این ترانس مشخص است، برای حفاظت از منبع تغذیه، تجهیزات و رله ها مورد استفاده قرار می گیرد.‌ در صورتیکه جریان عبوری از مدار ۱۰ برابر جریان اسمی باشد، ترانس جریان حفاظتی فعال می شود. بنابراین ترانس جریان حفاظتی وظیفه سخت و بسیار حیاتی برعهده دارد. همچنین این ترانس به انواع مختلفی مانند کلاس دقت، ولتاژ مجاز، قدرت، منحنی مغناطیسی و… تقسیم بندی می شود.

 

  • ترانس جریان فشار متوسط

در توضیح اینکه ترانس جریان چیست و چه انواعی دارد، به ترانس جریان فشار متوسط برمیخوریم. کاربرد این نوع ترانس در فضاهای باز است و برای تبدیل جریان ورودی اولیه به میزان استاندارد، استفاده می شود.

 

  • ترانس جریان فشار ضعیف

ترانس جریان فشار ضعیف دارای سیم پیچ اولیه و ثانویه است. تولید این نوع ترانس در رنج ها و ظرفیت های مختلفی صورت می گیرد. همچنین کاربرد ترانس جریان فشار ضعیف در اندازه گیری و حفاظت به صورت تک فاز و سه فاز است.

 

  • ترانس جریان مداخله گر

نوعی دیگری از ترانس وجود دارد که میتوان در پاسخ به اینکه ترانس جریان چیست، به آن اشاره نمود. ترانس جریان مداخله گر برای کاهش اندازه گیری جریان تا سطح قابل کنترل، مورد استفاده قرار می گیرد. محافظت از مدار و اندازه گیری آن، از جمله مزایای به کارگیری این ترانس است‌. ترانس جریان مداخله گر در ثانویه خود، جریان متناوبی متناسب با جریان متناوب اولیه تولید می کند. به همین دلیل زمانی که جریان در میزان بالایی برای اندازه گیری قرار گرفته باشد، از این نوع ترانس جریان استفاده می شود.

انواع ترانس جریان

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، کاربرد ترانس جریان در محافظت از تجهیزات و رله ها و اندازه گیری جریان است. ترانس های جریان از ویژگی و ساختار خاصی برخوردار بوده و به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. ابزار دقیق، حفاظتی، هسته بالا، هسته پایین، فشار ضعیف و… در تقسیم بندی ترانس جریان قرار می گیرند. هر یک از انواع این تجهیز، وظیفه مختص به خود را دارند. در این محتوا سعی نمودیم که به پرسش شما همراهان در خصوص اینکه ترانس جریان چیست، پاسخ دهیم‌. امیدواریم که اطلاعات کافی در زمینه این تجهیز الکتریکی را به دست آورده باشید.

 

سوالات متداول

۱. ترانس جریان شامل چه ساختار و اجزایی می شود؟ به طور کلی ساختمان ترانس جریان در دو نوع ساختمان کور بالا و کور پایین تقسیم بندی می شود. منظور از کور هسته است که در نوع کور بالا، هسته جریان در بالا قرار می گیرد. اجزای ترانس جریان شامل موارد زیر می شود:

  • سیم پیچ ثانویه
  • هسته
  • مقره بیرونی
  • ماده ایزوله کننده
  • ترمینال های فشار ضعیف
  • ترمینال های فشار قوی

۲. نحوه انتخاب ترانس جریان چگونه است؟ در زمان انتخاب هر محصولی باید با ویژگی ها و کاربری مکانی که از آن استفاده می شود، توجه کرد. ترانس جریان نیز از این مورد مستثنی نبوده و باید در هنگام انتخاب، مواردی را مد نظر قرار داد. از جمله آیتم های کاربردی در انتخاب آن، میتوان موارد زیرا را بیان کرد:

  • کاربرد ترانس
  • حداکثر ولتاژ
  • جریان اسمی اولیه
  • فرکانس
  • جریان حرارتی کوتاه مدت
  • جریان اسمی ثانویه
  • کلاس دقت
  • شرایط محیطی

۳. نحوه نصب ترانس جریان چگونه است؟ نصب ترانس جریان در دو حالت بیرونی و داخلی صورت می گیرد. نصب داخلی در پست های GIS و نصب بیرونی در پست های AIS است. برای نصب ترانس جریان باید مدار ثانویه ترانس جریان به زمین وصل شده و فقط در یک نقطه انجام شود. در صورت بدون بار ماندن ترانس ثانویه، امکان انفجار وجود دارد. همچنین باید احتیاط های لازم هنگام نصب و اتصال ترانس جریان صورت بگیرد. به طور مثال، اگر جهت ترانس جریان به درستی رعایت نشود، میزان توان اندازه گیری شده در کنتور اشتباه خواهد شد.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید