۰

تماس با پشتیبانی:
09120249135

کابل مخابراتی چیست؟

شاید تا به حال این سوال برای شما پیش آمده باشد که کابل مخابراتی چیست شبکه های مخابراتی که در بخش ارتباطات یک منطقه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند دارای اجزای مختلفی هستند. یکی از مهم ترین قسمت های این شبکه ها، کابل هستند که در انتقال داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه تنوع بالایی از این کابل ها در بازار مشاهده می شود که هر یک از آن ها ویژگی خاصی داشته و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. 


کابل مخابراتی چه کاربردی دارد


این محصولات در حقیقت داده ها و سیکنال های مختلف مخابراتی را منتقل می کنند. این کابل ها می توانند انواع داده ها از جمله صدا، تصویر، سیگنال الکتریکی و یا داده های اینترنتی را منتقل کرده و جا به جا می کنند. از این محصولات در موارد مختلفی استفاده می کنند که اولین کاربرد آن ها انتقال پیام های شفاهی بود.
 امروزه داده های تصویر و امواج صوتی و یا حتی داده های اینترنتی نیز با کمک همین کابل ها منتقل می کنند. این محصولات را با استفاده از تکنولوژی خاصی تولید کرده و همواره تلاش می کنند تا نمونه هایی متنوع و با کیفیت از این سیم ها روانه بازار شود. تنوع این کابل ها بسیار بالا می باشد و از هر کدام از آن ها در موارد مختلفی استفاده می کنند. 

بیشتر بخوانید : تابلو برق چیست
کابل مخابراتی هوایی و زمینی 


برای آن که به طور کامل متوجه شوید کابل مخابراتی چیست؟ بهتر است که با انواع این محصولات آشنا شویم. این نوع کابل ها را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:
•    کابل مخابراتی هوایی
این نمونه از کابل ها دارا غلاف بسیار مقاومی می باشند و در شرایط آب و هوای مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. رنگ آن ها غالبا مشکی می باشد و در مقابل تابش نور خورشید و یا بارندگی بسیار پایدار و مستحکم هستند. 
•    کابل مخابراتی زمینی 
این نوع کابل ها به رنگ خاکستری تولید شده و نسبت به نمونه قبلی انعطاف پذیری بالاتری دارد. برخی از آن ها را با قطر و طول های بالایی تولید می کنند و می توان در آب دریا ها نیز از آن ها استفاده کرد. 
از طرفی کابل ها را از دو جنس مختلف مسی و فیبر نوری تولید می کنند و با توجه به شرایط آب و هوایی، زمینی و یا دریایی بودن کابل ها، از یک نمونه از این دو نوع سیم استفاده می شود. نوع سیم انتخابی باید به گونه ای باشد که انتقال داده و سیگنال ها کاملا ایمن و بدون اختلال انجام شود. 

کابل مخابراتی هوایی و زمینی 


انواع کابل مخابراتی 


برای این که کامل تر به سوال کابل مخابراتی چیست؟ پاسخ دهیم، بهتر است که با انواع و نمونه های مختلف این نوع کابل ها بیش تر آشنا شوید. علاوه بر دسته بندی انجام شده، این نمونه کابل ها را در گروه های مختلف دیگری نیز قرار می دهند. معمولا این کابل ها را بر اساس جنس سیم، سطح مقطع، نوع هادی و کاربرد های آن ها در گروه های مختلفی دسته بندی می کنند. مهم ترین نمونه از این سیم ها عبارتند از:
کابل کواکسیال
این نمونه از کابل ها که با استفاده از مس آنیل تولید می شوند، جهت اتصال به اینترنت، انتقال سیگنال های تلویزیونی و اتصال گیرنده ها مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات را در سه نوع مختلف تولید می کنند : 
•    کابل RG-59
این نمونه از کابل ها برای انتقال سیگنال های ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد. 
•    کابل RG-6
این محصول وظیفه برقراری ارتباطات ماهواره ای را بر عهده دارد.
•    کابل  RG-11
معمولا برای توسعه شبکه LAN به سبک BNC از این محصول استفاده می کنند. 

انواع کابل مخابراتی 


کابل فیبر نوری


در پاسخ به سوال کابل مخابراتی چیست؟ خوب است که با نمونه های مختلف این نوع کابل ها شما را آشنا کنیم. یکی دیگر از انواع پر کاربرد این محصولات، فیبر های نوری می باشند. این نوع کابل ها قابلیت بسیار بالایی داشته و در انواع و مدل های مختلفی تولید می شوند. این محصولات را با استفاده از سیلیکا و یا پلاستیک تولید می کنند و همین امر سبب شده است تا سرعت انتقال داده در آن ها بسیار بالا باشد. از این محصولات هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی ساختمان ها استفاده می کنند. نمونه هایی که برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، فاقد هر گونه مواد سمی و هالوژن می باشند و در برابر آتش سوزی های احتمالی بسیار مقاوم هستند. انواعی که برای فضای بیرونی ساختمان به کار گرفته می شوند، پوشش ضد جونده داشته و در برابر آتش و رطوبت بسیار مقاوم می باشند. 


کابل آنتن


این نوع کابل ها را از جنس مس تولید کرده و با لایه نازکی از آلومینیوم پوشش می دهند. برای اتصال آنتن به تلفن، تلویزیون و مودم ها این این نوع کابل ها استفاده می کنند. امروزه برای سیگنال های ماهواره ای و انتقال داده های موجود در دوربین های امنیتی نیز از این نوع سیم ها کمک می گیرند.


کابل تلفن


قسمت هادی این نوع کابل ها از مس و یا آلومینیوم ساخته می شود، نمونه های مسی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند را با نام CCC و انواع آلومینیومی را با CCA می شناسند. 


تعداد زوج های کابل مخابراتی 


این کابل ها بر اساس تعداد زوج در انواع مختلفی تولید می شوند، از یک تا ۲۰۰ زوج می تواند در این کابل ها قرار بگیرد. از نمونه های تک زوجی این کابل ها برای برقراری ارتباط میان درگاه های ترمینال کروز استفاده می شود. برای برقراری ارتباط میان دستگاه تلفن و پریز از نمونه های دو زوجی آن ها استفاده می شود. 
معمولا برای شناسایی تعداد زوج این کابل ها به رنگ آن ها توجه می کنند. رنگ این محصولات از ۵ رنگ اصلی و ۵ رنگ فرعی تشکیل می شود. از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی در این نوع کابل ها حدود ۲۵ زوج سیم به دست می آید. رنگ ای اصلی و فرعی به کار رفته در این کابل ها عبارتند از:
رنگ های اصلی: سفید، قرمز، زرد، بنفش و مشکی
رنگ های فرعی: آبی، سبز، قهوه ای، نارنجی و طوسی 


کلام آخر 


در پاسخ به سوال کابل مخابراتی چیست؟ باید بگوییم که این نوع کابل ها در انواع مختلفی تولید شده و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا برای انتقال داده و سیگنال های مختلف از این نوع کابل ها استفاده می کنند. این کابل ها را از دو جنس مختلف مسی و فیبر نوری تولید کرده و در موارد مختلف هوایی و زمینی به کار گرفته می شوند. کابل تلفن، کواکسیال، فیبر نوری و کابل های آنتن از مهم ترین نمونه از این نوع کابل ها هستند. 

سوالات متداول برای کابل مخابراتی چیست؟

1.    کابل های فیبر نوری در چند دسته اصلی قرار می گیرند؟
این محصولات را در دو نوع کلی تک حالته و چند حالته تولید می کنند. نمونه تک حالته آن ها دارای یک هسته کوچک هستند و نمونه های چند حالته هسته بزرگی دارند.
2.    کابل ژله فیلد خاکی چگونه کابل هایی هستند؟
این محصولات دارای عایق پلی اتیلن بوده و در داخل کابل و یا درون زمین مورد استفاده قرار می گیرند. درون هادی موجود در این نوع کابل ها از ژله گرم نفتی و ضد آب پر می شود. 
3.    کابل مخابراتی چگونه تهیه می شود؟
برای ساخت این محصولات یک سیم مسی نرم انتخاب کرده و با ماده عایقی مانند پی وی سی می پوشانند. برای جلوگیری از پارازیت از یک رشته پلاستیکی و و همچنین یک سیم مسی بدون عایق استفاده می کنند. در نهایت نیز کل کابل را با یک لایه پی وی سی ضد رطوبت و کاملا عایق پوشش می دهند. 

 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید